Veel mensen verwarren SEO met SEA. De ene staat voor "Search engine optimization" - het optimaliseren van je website en content voor zoekmachines, de 'organische' niet-betaalde links in Google.

SEA staat voor "Search engine advertising" - de betaalde advertenties boven en onderaan de organische links in Google. 

Je herkent de SEA links door de "Adv." tekst vóór de link. 

Maar wanneer zou je nou SEA in moeten schakelen?

Bijvoorbeeld wanneer...

  • Je verkoopt een dienst waar men bewust op zoekt in Google
  • Je wilt meer direct verkoop of leads
  • Er is veel concurrentie in jouw branche en je concurrenten adverteren allemaal via Google
  • Jouw SEO is niet optimaal waardoor je niet veel verkeer krijgt via zoekmachines

En wanneer kan het minder handig zijn?

  • Als niemand ooit over jouw product(type) of dienst heeft gehoord - en dus niemand hierop zoekt (not likely!)
  • Als je een piepklein advertentiebudget hebt maar verwacht dat je hiermee op 100 zoekwoorden gevonden zult worden
  • Wanneer je 0% geduld hebt om te testen & data verzamelen wanneer je nooit eerder hebt geadverteerd

Adverteren in Google begint meestal met een zoekwoordanalyse - hieruit blijkt waar mensen op zoeken, hoeveel dit gemiddeld kost, mate van concurrentie en verwachte kliks op je ads. Op basis van dit plan heb je snel een idee wat je kan verwachten van je advertentiecampagnes. 

Heb je een webshop? Dan kunnen we samen kijken of Google Shopping een goede optie kan zijn.

Fase 2 houdt in dat je AdWords tracking wordt ingesteld - je moet natuurlijk kunnen volgen wat je campagnes opleveren.

Fase 3 is wanneer je campagne-structuur letterlijk wordt opgebouwd; je keywords worden verdeeld in groepen, de beste landingspagina's per keyword worden bepaald en pakkende advertentieteksten bedacht & geschreven. Daarna worden deze in je account geüpload en live gezet.

Vanaf nu lopen je campagnes en worden de resultaten nauwkeurig gevolgd. De campagnes moeten steeds geoptimaliseerd worden. 'Optimalisatie' houdt onder andere in: niet-relevante zoekwoorden uitsluiten, advertentieteksten testen, slecht presterende zoekwoorden uitzetten en nieuwe zoekwoorden toevoegen en budgetten bijstellen.

Meestal moet hier een aantal uur per maand worden gereserveerd, het aantal o.a. af van de hoeveelheid campagnes.

De resultaten kan je zowel in AdWords als in Google Analytics volgen en samen bespreken we maandelijks de resultaten en aanpassingen.

Benieuwd of SEA wat voor jou is?