Verkoop meer producten met deze 5 geavanceerde Facebook ad strategieën

De meeste webshopeigenaren hebben ooit Facebook-advertenties geprobeerd.

Ik hoor vaak "Ik doe wel een beetje aan Facebook" wanneer ik een kopje koffie drink samen met een nieuwe klant, maar als ik verder vraag blijkt dat zij vaak willekeurige organische Facebook posts promoten.

Ik ga je nu vertellen dat dit verre van alle opties zijn die je met Facebook advertenties hebt.

Als je echt aan Facebook ads wilt beginnen, en meer producten wilt verkopen, heb je een business manager account nodig die je dan kunt linken aan je pagina, je productfeed, je instagram etc.

Als je deze nog niet hebt, ben je waarschijnlijk nog geen conversies aan het tracken, gebruik je nog geen remarketing, look-a-like doelgroepen, of 'uberhaupt Facebook strategieën om je online verkoop te boosten.

Daarom wil ik 5 geavanceerde advertenties en strategieën met je delen, om je e-commerce bedrijf te boosten via Facebook.

1. Dynamische productadvertenties

Dynamische productadvertenties is een remarketing-strategie die je de mogelijkheid biedt om automatisch jouw productaanbod aan te bieden aan geïnteresseerde mensen.

Je kunt ze dan een Facebook advertentie laten zien van het product, een vergelijkbare product of een up-sell optie nadat ze de web shop hebben verlaten. Je kunt meer over Dynamische productadvertenties lezen in mijn eerdere artikel over marketing automation.

Voorbeeld (zie bovenstaande afbeelding): een bezoeker bekijkt een aantal producten in je webshop, en verlaat dan de site zonder te kopen. Je kun een dynamische productadvertentie inzetten, die je al die bekeken producten laat tonen, met een pakkende koptekst en bijv. een aanbieding.

Je kunt aangeven waar je de merknaam, productinformatie en prijs automatisch ingevuld wilt hebben in de advertentietekst, wat veel tijd zal besparen.

Waarom is dit effectief?

Dit soort productadvertenties hebben vaan een hogere doorklikratio (aantal klikken gedeeld door impressies op advertentie) dan een gewone advertentie. Waarom? Omdat hij mensen aan het product helpt herinneren, waar ze al interesse in hebben getoond.

We kunnen niet met zekerheid weten waarom iemand de eerste keer een bestelling heeft geplaatst. Vaak worden mensen afgeleid, of zijn ze van plan om het later te doen (helaas gebeurt dit vaak nooit).

In een wereld waar we constant gebombardeerd worden met verschillende aanbiedingen en advertenties, valt een bekend product en merk net iets sneller op tussen andere merken.

2. Lead Advertenties

Vlak vóór een webshop of belangrijke productlancering zijn lead ads echt een uitkomst. Je kunt hiermee alvast email-adressen verzamelen van geïnteresseerde personen voordat je begint met de verkoop.

Lead ads zijn uiteraard handig om leads te verzamelen, en zijn niet bedoeld voor directe verkoop. Maar, als je dit slim aanpakt heb je dus al een heleboel potentiële klanten, (warme leads) verzameld nog voordat je web shop online gaat!

Op basis van de mailadressen kan je later een look-a-like doelgroep aanmaken (meer hierover in stap 3). Hiermee kan je mensen bereiken met specifieke productadvertenties. (En natuurlijk ook email-marketing, maar dat is voor volgende keer).

Waarom is dit effectief?

Mensen hebben al toestemming gegeven om contact met ze op te nemen door hun mailadres achter te laten, dus de kans dat ze je merk later zullen herkennen, en je product zullen kopen, wordt hiermee verhoogd.

Als je onzeker bent over welke doelgroep targeting je moet kiezen voor de advertenties, kan je iets breder beginnen met lead ads. Als je de advertentiestatistieken bekijkt kan je zien welke leeftijd, regio, geslacht etc. het vaakst op je ad klikken en converteren en kan je dan targeting hierop aanpassen.

Op deze manier heb je snel een heleboel warme leads, vaak voor zeer weinig geld, die je dan opnieuw kunt bereiken per email, met remarketing, en door look-a-like doelgroepen op basis van de mailadressen te genereren.

---

Wil je alle 5 geavanceerde Facebook marketing strategieën ontvangen? Download dan hier mijn mini-guide.