Nieuwe website of webshop? Maak een sprint met deze online marketing opstartgids!

Oké, je nieuwe website of webshop gaat zo live - kom maar op met de verkoop!

Oh, maar je hebt geen Facebook Business Manager account, geen email marketing account, pixels?... Google Tag-wat??

Geen zorgen!

Dit is je snelgids tot een goede start met online marketing.

Ik ga je vertellen welke (gratis) accounts je nodig hebt om een perfecte start te maken met je nieuwe webshop, waarom je deze nodig hebt, en wat je met elk account kunt doen. Het kost je misschien een uurtje of twee, maar zonder deze tools en accounts kan je niet efficiënt online verkopen / potentiële klanten bereiken.

PS. Als je een andere platform gebruikt dan degene die ik hier benoem is dat natuurlijk prima, het gaat erom dat je de accounts klaar hebt staan, en maakt niet per se uit welke het zijn.

Google Tagmanager: Één platform - Alle tracking

google-tagmanager

Maak het jezelf heel makkelijk met Google Tagmanager. Normaal gezien moet je per social media platform en overige accounts een pixel plaatsen om bezoekersgedrag, aankopen of leads te kunnen meten.

Als je zelf niet erg technisch bent dan betekent dit dat je bij je webdeveloper aparte pixels moet aanleveren, soms een heel gedoe met lange wachttijd tot het geplaatst is.

Met Google Tagmanager hoef je maar 1 account aan te maken, waar je alle codes plakt van elk platform dat je wilt tracken.

Als je een Gmail email account hebt kan je direct een account aanmaken. Daarna kan je ook andere mensen toegang geven om erin te werken.

Daarna is het handig om een marketeer of developer aan de mouw te trekken om alle codes juist erin te plaatsen. (Ik help je graag!)

Als je de instructies niet goed volgt dan werkt de tracking niet, en heb je dus geen duidelijk beeld van de prestaties van je campagnes, en beperkt toegang tot relevante doelgroepen.

Zéker doen dus!

Google Analytics

Wanneer je een google mail account hebt kan je ook een Google Analytics account aanmaken.

Hiermee meet en track je alle verkeer op je website, het bezoekersgedrag, ecommerce prestaties etc. Het is een zeer krachtige data tool en onmisbaar voor elke website eigenaar.

De tracking code van Google Analytics implementeer je gemakkelijk op alle website pagina's via Google Tagmager (Punt 1 in dit artikel).

social-media-profielen

Social Media Profielen

Welke accounts heb je nodig?

Als je nog geen Facebook bedrijfspagina hebt, stel ik voor dat je deze zsm aanmaakt.

Vaak zie ik bedrijven waarvan de Facebook pagina eerst een persoonlijk profiel was, en de naam later veranderd is in de bedrijfsnaam. Dat is niet handig, omdat Facebook jouw bedrijf dan als persoon ziet en je allerlei bedrijfsfuncties misloopt. Het is zelfs tegen de Facebook regels.

Als je al een persoonlijk profiel hebt voor je bedrijf, en je deze om wilt zetten in een bedrijfsprofiel, kan dat op deze manier.

Je kunt kiezen uit de volgende soorten pagina's:

Als je een lokaal bedrijf hebt en je wilt dat klanten weet waar je zit om jouw bedrijf of winkel te kunnen bezoeken, kies dan Lokaal bedrijf/plaats. Als je daarentegen een webshop hebt kies je de tweede optie Bedrijf..., en als je een merk hebt dat geen webshop of lokale winkel is, kies je voor Merk of product.

Wil je ook Instagram of Twitter inzetten omdat je doelgroep daar actief is? Maak dan ook deze accounts alvast aan.

Kies een duidelijke profiel/gebruikersnaam, en als je actief bent in meerdere landen of meerdere domeinen voor je webshop hebt raad ik je aan om aparte profielen aan te maken als je in verschillende talen gaat posten, en het land in de naam te verwerken. Bijv. [Bedrijfsnaam] NL voor je Nederlandse webshop-domein en DE voor Duitsland.

Als je puur online bent en geen fysieke locatie hebt, is het goed om [bedrijfsnaam.nl] /.com /.de als naam te gebruiken om verwarring of vragen te ontwijken.

Volg daarna de stappen, vul in je bedrijfsinformatie, openingstijden (indien van toepassing), en een korte maar krachtige beschrijving van wat jouw bedrijf of webshop verkoopt.

Vergeet niet om naar je webshop te linken door de blauwe button op de pagina aan te passen (klik naast de button voor "knop bewerken" optie). Voeg je logo toe als profielfoto en een leuke achtergrond, en je Facebook pagina is klaar.

Hierna voeg je natuurlijk direct de social media icoontjes toe aan je website!

Facebook Business Manager & Facebook Ads account

Zonder een business manager en een Facebook advertentie account kan je niet adverteren op Facebook. Een post promoten op je Facebook profiel is NIET hetzelfde als adverteren, maar toch hoor ik nieuwe klanten hier regelmatig over.

Waarom niet?

Omdat je met een post promotion via je profiel zeer beperkte targeting-opties hebt. Met een Facebook advertentie-account zal een wereld voor je opengaan!

Tip #4: Hoe maak je een Business manager account aan?

Ga naar business.facebook.com en maak een bedrijfsmanager account aan. Ga daarna naar facebook.com/ads/manager en doe hetzelfde om een nieuw facebook advertentieaccount aan te maken.

Als je al een Advertentieaccount hebt, zou je wanneer je inlogt via facebook.com/ads/manager jouw account moeten zien. In dat geval hoef je alleen jouw bestaande advertentie account te koppelen aan je (net aangemaakte) Bedrijfsmanager.

Dat doe je door linksboven in de grijze balk te klikken, en door te navigeren naar Bedrijfsinstellingen.

 

Tip #2: Links in de tabjes (zie screenshot hierboven) kan je alle benodigde accounts en profielen claimen via de knop rechts op de pagina. Ook je Facebook pagina en Instagram account kan je hier claimen.

Wanneer je dit allemaal hebt gedaan moet je nog (via de knop rechts) personen toevoegen/middelen toewijzen aan jezelf (en je online marketeer). Dit betekent dat jouw persoonlijke Facebook profiel gekoppeld wordt aan de verschillende tabjes, en dat je daar zelf in kunt werken.

Tip #3: Als je toegang wilt geven aan een marketeer of andere persoon die jouw social media beheert, kan dat ook hier.

PS. Een Facebook pagina, bedrijfsmanager en advertentieaccount zijn altijd gekoppeld aan een persoonlijk profiel. Je logt dus altijd in op facebook met je eigen login, en daarna kan je rechts boven via het piltje naar je bedrijfsmanager.

Vandaar dat je altijd inlogt met je eigen Facebook login om bij je bedrijf te kunnen.

Mailchimp Account voor E-mail marketing

mailchimp chimp.png

E-mail is onmisbaar, vooral bij E-commerce.

Ik adviseer om een gratis Mailchimp account aan te maken waaraan je het inschrijfveld op je website koppelt. Hierdoor gaan nieuwe mailadressen direct jouw mailinglist in, en hoef je ze niet handmatig toe te voegen.

Hiermee verzamel je automatisch mailadressen van geïnteresseerdendie je later direct kunt bereiken met relevante aanbiedingen, herinneringen over hun verlaten winkelwagen, een nieuwsbrief met nieuwe producten of ontwikkelingen etc.

Nieuw binnen Mailchimp is ook dat de e-commerce automation "abandoned cart email" nu gratis is voor iedereen! Geweldig nieuws voor kleine webshops en startups die geen grote budgetten hebben.

Met de abandoned cart emails verstuurt mailchimp automatisch een mailtje aan (ingelogde) klanten die de bestelling nog niet hebben afgemaakt. Met een link direct naar de gevulde winkelwagen.

Ook kan je talloze andere automations inzetten waarmee je klanten triggert om je site weer te bezoeken.

Hotjar voor bezoekersgedrag

Als je graag precies weet wat je bezoekers op je website uitspoken, dan moet je bij Hotjar zijn. Deze tool maakt tot 2000 gratis opnames van website bezoeken, en je ziet dus precies waar de muis heen beweegt, waarop geklikt wordt en hoe er met formulieren wordt omgegaan.

Ontzettend waardevolle info om je site gebruiksvriendelijkheid te kunnen verbeteren.

Ook Hotjar is zó geïnstalleerd via Tagmanager.

---

Conclusie

Het kan een beetje overweldigend zijn wanneer je nooit met deze tools hebt gewerkt. Toch is het erg belangrijk om alles op een rijtje te hebben vóórdat je start met adverteren en de site live gaat.

Zonder data weet je namelijk niks, en als je niks weet over de prestaties van je webshop of websites kan je niet slimme beslissingen maken.

Als je meer wilt lezen over Facebook marketing voor webshops, klik hier. En wanneer je graag meer weet over marketing automations, kijk dan snel hier.

###

Over de auteur

Lina Andersson is zelfstandig Online Marketing Specialist in Amsterdam. Zij heeft veel praktische marketing kennis en ervaring met klanten uit meerdere branches, en vindt het erg leuk om samen te werken met startups en web shops. Ze combineert creatieve marketing ideeën die ze met precisie uitvoert, met actuele website data. Zo helpt ze bedrijven meer omzet te realiseren door slimme inzet van online marketing.

Wil je even sparren? Stuur mij een email, of voeg mij toe aan je netwerk op LinkedIn.

Website: www.linaandersson.nl