Social media hack: Hoe krijg je meer engagement op je Facebook posts?

Heel leuk, zo'n Facebook pagina. Maar wat moet je er eigenlijk mee?

Waarom reageert niemand op je posts behalve lieve mama?

Krijg je alleen likes van vrienden maar niet van echte klanten?

Werken de kattenplaatjes ook niet?

Klinkt bekend? Tijd voor een nieuwe strategie!

Laten we beginnen met het WAAROM.

social-sharing-is-caring

Waarom?

Waarom heb je een Facebook pagina?

Waarom zouden mensen naar jou moeten luisteren?

Regel nummer 1 is dat je content waarde moet bieden. Wat waarde is voor jouw specifieke doelgroep moet je eerst onderzoeken. Wat is nuttige informatie voor ze? Hoe kan je ze echt helpen dmv je posts? Wat zijn vaak voorkomende frustaties, twijfels, wat vinden zij enorm leuk en zouden ze snel willen delen met anderen?

Als je steeds de meest nuttige informatie, tips, inspiratie deelt, dan komt de verkoop vaak vanzelf. Tijd dus om te stoppen met al die verkoopberichten en te focussen op wat als waardevol wordt gezien door de ogen van je doelgroep.

Regel nummer 2: Mensen luisteren beter naar andere mensen dan een bedrijf. Waarom zou jij zelf een bedrijf vertrouwen die je net pas mee bekend bent? Wat heb je aan zo'n schreeuwerig advertentiebericht?

Een groep of community aan de andere kant, geeft haar leden zoveel meer waarde en samenhorigheidsgevoel, en straalt daarbij dus vertrouwen uit.

Als bedrijf kan je zo'n groep ook goed gebruiken.

 

Hoe...

  • jij (en je bedrijf) meer vertrouwen krijgen van potentiële klanten
  • jij je bedrijf steeds verder helpt geassocieerd worden met 'kwaliteit' en 'waarde', en (indirect) helpt neerzetten als dé eerste oplossing voor de potentiële klant
  • je veel betere leads en klanten krijgt, die je naar je luisteren, je echt waarderen en je product of dienst willen kopen

Bedenk wat voor jou doelgroep écht waardevol en leuk is om te lezen en zien, en ook relevant is voor jou product of serviceaanbod.

Verkoop je handgemaakte spullen? Creëer dan een Facebook groep voor mensen die handgemaakte dingen leuk vinden.

Geef je loopbaanadvies? Maak dan een groep voor mensen die sollicitatietips willen en zet er waardevolle content op, zonder iets direct terug te vragen. Laat anderen ook tips en info posten, zodat er genoeg variatie in blijft zitten. Probeer ook in het begin een gesprek te starten met leden door boeiende vragen te stellen aan de groep, bijv. over hun eigen ervaringen op de arbeidsmarkt en met solliciteren.

Heb je een vegan foodblog? Maak dan een Facebook groep waar je je recepten en foto's deelt met anderen.

things-in-common

Je Facebook groep opzetten

Zorg ervoor dat je group een duidelijke introductietekst heeft.

Waar is hij voor bedoeld? Bijvoorbeeld delen van diy projecten om te inspireren, op de hoogte blijven van evenementen binnen de branche, tips en handige info met elkaar delen, of iet anders?

Schrijf ook ev. huisregels op (bijv. geen spam of niet-relevante posts), en schrijf een kort welkomstbericht voor nieuwe leden die je bovenaan de groep (pagina) vastmaakt met de introductie.

Let op: Deze groep is NIET gemaakt voor directe verkoop.

Harde verkoopmethodes zullen averechts werken. Het hoofddoel is om engagement in de vorm van shares, likes en reacties te stimuleren op je eigen posts, zodat jij meer exposure kunt krijgen op lange termijn, door in de groep zelf regelmatig te posten. Ook wil jij je groep laten groeien tot dat hij volzit met mensen die jouw product of dienst interessant vinden.

Je bent "gewoon iemand die dezelfde interesses deelt" als de rest vd leden, en waardevolle informatie en tips geeft, geen verkoper of bedrijf.

Wie?

Als je groep af is en je hebt supermooie / handige / inspirerende content geplaatst, begin dan met je eigen netwerk uit te nodigen, en dan niet alleen Facebook. Stuur even een uitnodiging rond naar al je emailcontacten, Linkedin connecties, Twitter volgers, wat je ook kunt bedenken. Je zult snel wat volgers hebben als ze interesse hebben in het onderwerp.

Bereid je wel voor op je nieuwe leden! deel van tevoren al minstens 5 x content, liefst meer (maar absoluut alleen maar waardevolle content!).

Heb je niets klaarstaan is er geen reden voor mensen om lid te worden.

Denk aan youtube video's, infographics, een blog post, inspirerende quotes en afbeeldingen die je op het internet vindt, een persoonlijk inspirerend verhaal, etc.

Alles om de groep aantrekkelijk en waardevol te maken.

Als jij zelf geen voorbeeld geeft aan andere leden, valt de groept snel stil, en verdwijnen je volgers.

Maak hier dus een plan voor en gebruik een makkelijke social media sharing platform om posts in te plannen van tevoren, hierdoor hoef je je geen zorgen te maken over elke dag handmatig 2-3x te posten. Probeer bijv. Buffer of Hootsuite om social media posts automatisch in te plannen.

Vraag je leden ook om mensen uit te nodigen die dezelfde interesses delen. Zorg ervoor dat de groep gesloten is maar dat men wel elkaar kan uitnodigen via Facebook of per mail. Zo creëer je een vertrouwde omgeving van mensen die interesses/ branches/ wat dan ook gemeen hebben. Naarmate je geweldige content blijft delen zal je ledenaantal ook vanzelf groeien.

giving-value-on-facebook

Wanneer je groep iets is gegroeid buiten je eigen netwerk en je hebt meerdere leden die zelf iets posten, kan je ook gasten uitnodigen die in je groep iets relevant delen.

Ken je iemand anders die iets waardevols kan bieden? Laat ze dan mooie content in de groep posten. Meer waardevolle content = meer engagement = meer exposure en bereik voor je groep en voor jezelf.

Waarom geen verkoopbericht?

Omdat mensen vanzelf zullen vragen als ze willen weten waar ze een bepaald product kunnen kopen, of wat jij als adviseur voor ze kunt betekenen. Dat is BINGO! - JOUW spotlight moment om je bedrijf te noemen.

Zolang je zelf waardevolle content blijft posten, blijf je engagement en bereik bouwen. Houd dus vooral vol!

---

Conclusie

Het is voor elk ondernemer wel een natuurlijke reactie om op elk moment aan directe "verkoop" te denken wanneer je aandacht krijg van een potentiële klant. Helaas is je Facebook pagina hier vaak minder geschikt voor. Je las je net hoe je een Facebook groep opzet en daardoor sneller bereik en engagement opbouwt bij een zeer relevante doelgroep - je groepsleden.

Het mooiste is dat je hier geen Facebook advertentiebudget voor nodig hebt om dit te starten. Als je een goede basis hebt van leden, leer je ook snel welk soort content het beste werkt door te kijken naar reacties en gedeelde berichten.

Daarna loont het zich wel om aanvullend bepaalde content te promoten, maar dat is een verhaal voor volgende keer.

Wil je graag meer weten over Facebook marketing? Boek dan een gratis 30min call met mij via de online planner, of schrijf je in voor meer waardevolle marketing tips.

###

Over de auteur

Lina Andersson is zelfstandig Online Marketing Specialist in Amsterdam. Zij heeft veel praktische marketing kennis en ervaring met klanten uit meerdere branches, en vindt het erg leuk om samen te werken met startups en web shops. Ze combineert creatieve marketing ideeën die ze met precisie uitvoert, met actuele website data. Zo helpt ze bedrijven meer omzet te realiseren door slimme inzet van online marketing.

Let's connect on Linkedin!

Website: www.linaandersson.nl