Spaar tijd & geld met deze 6 marketing automation tips voor webshops

Een webshop wordt niet zomaar succesvol. Het moeilijkste is vaak om te bepalen waar je je marketingbudget precies moet investeren om zoveel mogelijk uit je webshop te halen.

Als je zelf net gestart bent met je shop, of al een tijdje verschillende dingen hebt uitgeprobeerd, heb ik iets leuks voor je:

Hier mijn 6 marketing automation tips om meer te verkopen, plus tijd en geld te besparen, met een fractie van je huidige marketingbudget.

Hoe meer automation , des te beter.

1. Facebook Dynamische Productadvertenties

Klinkt misschien moeilijk, maar met Facebook Dynamische Productadvertenties laat je producten automatisch tonen aan mensen, op basis van wat ze in je webshop hebben bekeken.

Ook kan Facebook (in samenwerking met je website) automatisch vergelijkbare producten aanbevelen op basis van iemand z'n vorige aankoop (cross-sell) of producten aanbevelen voor up-selling.

Deze advertenties worden op Facebook vertoond, en helpen mensen "herinneren" aan het product waar ze al interesse in hebben getoond. Hierdoor hebben dit soort advertenties vaak een veel hogere doorklikratio, dus meer klikken op minder weergaven, dan een normale ad.

Hoe bespaar je hier geld mee?

Ik heb kosten per klik (CPC) op een dynamische product ad zo laag als €0,05gezien bij een klant. Vergelijk dat maar met een "normale ad", waar gemiddelde kosten per klik tussen de €0,30 tot wel €2,00 kan liggen. Dynamische Product ads zijn niet alleen goedkoper, maar zijn veel beter getarget, juist omdat de doelgroep je merk en het product al kent van je webshop.

De kans op een aankoop wordt hiermee vele malen groter dan een advertentie van een merk en product waar de persoon nooit eerder van heeft gehoord.

Hoe bespaar je tijd?

Als je al een product feed klaar hebt staan (waarschijnlijk wel), kan je dit soort productads in 10 minuten opzetten. De productnaam, prijs, beschikbaarheid, merk, productbeschrijving etc. worden automatisch afgelezen uit de productdata en in je advertenties geplaatst.

Veranderen je prijzen en je voorraad vaak? Geen probleem! Je ads worden (bijv. dagelijks) geüpdate op basis van de productinfo in je webshop zodat je zelf op andere dingen kunt focussen. (Of neem ff een dutje, heb je toch verdiend).

veel betere resultaten, met slechts een fractie van je normale marketingbudget.

2. Abandoned Cart Emails (Verlaten winkelwagen emails)

Een email marketing platform, zoals Mailchimp of Remarkety, kan worden geïntegreerd met je website backend om automatisch abandoned cart emails te versturen. Deze emails kan je x aantal uur, nadat iemand producten in de winkelwagen van de shop hebben laten liggen zonder te bestellen, laten versturen.

Vaak worden online shoppers afgeleid, of vergeten ze om hun aankoop te voltooien. Met deze mailtjes wijst je ze erop dat hun winkelwagen nog bewaard is als ze nog interesse hebben in de producten, en leid je ze gemakkelijk terug naar de shop om af te laten rekenen.

Email marketing platformen vragen vaak een maandelijks abonnement voor dit soort automations. Gelukkig is dit slechts een klein bedrag vergeleken met de omzet die je via deze mailtjes kunt realiseren.

Hoe bespaar je hier geld mee?

In dit artikel van Baymard.com zie je data van 37 verschillende webshops. Volgens dit onderzoek verlaat tussen 59%-89% van online shoppers verlaten de winkelwagen(!).

Een email kan 15% van deze shoppers terugwinnen om de bestelling af te ronden.

breng de webshop-verlaters terug naar de checkout

Hoe bespaar je tijd?

Abandoned cart emails zijn zeer makkelijk op te zetten met kant-en-klare email templates. Je wilt minimaal de "achtergelaten producten" tonen, en een duidelijke call to action button meenemen zoals "Maak je bestelling af" die direct naar de gevulde winkelmand leidt.

Je kunt ook een serie van meerdere abandoned cart emails automatisch laten versturen, met verschillende teksten en ev. kortingscodes. Handig als de persoon niet binnen x aantal dagen en na je eerste email nog gekocht heeft.

3. Email Inschrijving Pop-up

Ok, dit wordt misschien niet helemaal gezien als een marketing automation, maar een pop-up automatiseert het proces van mailadressen verzamelen, van klanten en potentiële klanten.

Deze mailadressen gebruik je daarna o.a. voor je email marketing campagnes.

Een nieuwsbrief inschrijfveld in je website-footer zal weinig voor je mailinglijst doen als je een nieuwe webshop bent. Je moet ook vaak iets waardevols aanbieden in ruil voor het mailadres, en actief erom blijven vragen. Vandaar dus dat je een pop up nodig hebt.

een pop-up automatiseert het proces van mailadressen verzamelen, van zowel klanten als potentiële klanten.

Pop-ups zijn o.a. handig om...

  • Meer verkoop te realiseren ter plekke, bijv. door een korting aan te bieden die snel verloopt
  • Een publiek op te bouwen voor je email marketing campagnes
  • Emails te verzamelen om vergelijkbare doelgroepen aan te maken, die je in je volgende marketing campagne kunt gebruiken
  • Website-verlaters terug te winnen, en triggeren om te kopen

Er zijn hele fijne pop-up widgets beschikbaar, zoals Privy, die je een gratis, aan te passen pop-up biedt met alle nodige functies.

Ook Mailchimp biedt pop-ups aan. Beide kan je direct koppelen aan je Mailchimp mailinglijst.

Hoe bespaar je hier geld mee?

Een pop-up is gratis te integreren in je shop. Hoe sneller je deze op je site plaatst, des te sneller kan je omzet gaan genereren met email marketing.

Die mailadressen zijn eigenlijk jouw directe uitnodiging om contact op te nemen met klanten en potentiële klanten. Verstuur nu en dan speciale aanbiedingen om meer te verkopen, terwijl je mailinglijst automatisch groeit.

Gebruik de mailadressen daarna om soortgelijke mensen te vinden, die ook een goede match zouden zijn met jouw productaanbod.

Hoe bespaar je tijd?

Een pop-up implementeren en koppelen met Mailchimp kost je 5 minuten. Het mailadres dat je bezoeker achterlaat wordt automatisch toegevoegd aan je mailchimp mailinglijst - en voilá, je hoeft niet eens uit je bed te stappen.

een mailadres = je persoonlijke uitnodiging om contact op te nemen met de klant of potentiële klant

Als opvolging op een nieuwe mailadres, is het handig om een bedankmail te laten sturen. Meer hierover in punt 5.

4. Google Shopping feed advertenties (Google AdWords)

Google Shopping ads zijn vergelijkbaar met de Facebook dynamische product ads, omdat je ook hier een productfeed gebruikt. Ook al vereist deze marketing automation wat meer tijd, kennis en optimalisatie wordt de productinfo automatisch geüpdate en ingevuld, op basis van je webshop productdata.

Hoe bespaar je hier geld mee?

Mensen die producten zoeken in Google shopping hebben een veel duidelijkere koop-intentie dan mensen die op een tekst-advertentie klikken. De reden hiervoor is dat bij een Shopping ad de prijzen, productnaam, info en beschikbaarheid direct vertoond wordt naast die van je concurrenten, voordat men doorklikt.

Je betaalt ook pas als iemand doorklikt naar je site, niet voor een klik op de advertentie waar je productinfo wordt vertoond. De kosten per klik (CPC) is vaak ook vele malen lager dan een klik op een tekstadvertentie, vaak ergens tussen €0,05 - €0,30 per klik.

Hoe bespaar je tijd?

Om Shopping ads op te zetten heb je een gratis Google Merchant Center account nodig, waar je productinfo via je feed uploadt. Daarna kan je hem zo instellen dat hij de feed dagelijks om dezelfde tijd opnieuw uit je site ophaalt, en informatie update.

Binnen 30 minuten zou het vaak moeten lukken om je Shopping ads live te zetten.

5. Trigger & Segment-gebaseerde Emails

Email marketing is super tijdbesparend omdat je het kan hyper-automatiseren.

Denk aan bedankmails na een inschrijving, transactiemails, opvolgen van inactieve klanten of op basis van bestelling van een testproduct etc., etc.

Hoe bespaar je geld hiermee?

Elk van deze email-types is een kans om je klant te imponeren. Een pakkende email onderwerp, en een gepersonaliseerde email met aanbevolen producten 'op maat' kunnen je sales echt een boost geven.

Hoe bespaar je tijd?

Vooral voor kleine bedrijven kan je een email abonnement zoals Mailchimp afsluiten vanaf slechts €15,- per maand. Het is belangrijk om een emailmarketing platform te kiezen die bij de behoeftes en grootte van je bedrijft past, alhoewel Mailchimp ideaal voor de beginner en het MKB.

automatiseer alsof je leven ervan afhangt.

Na één keer opzetten ben je eigenlijk al klaar met deze emails. Er zijn kant-en-klare templates voor elk soort, en je bent er helemaal klaar voor!

6. Automatische Regels in Facebook en AdWords

Automatische regels zijn "als x dan y" -regels die je kunnen helpen om je campagnes goed te blijven presteren volgens je doelstellingzonder dat je ze elk uur hoeft na te kijken.

 

Hoe bespaar je hier geld mee?

Stel je voor dat je een advertentie automatisch kunt laten pauzeren als hij niet presteert zoals je had gehoopt. Dit helpt je om je marketingbudget slimmer in te plannen, doordat je niet onnodig geld uitgeeft aan een slecht presterende advertentie.

Een voorbeeld:

Je hebt twee advertenties, maar wilt niet dat een persoon in de doelgroep de ad te vaak te zien krijgt, omdat dit irritatie en "reclame-vermoeidheid" kan veroorzaken. Je kunt dus een regel aanmaken die ervoor zorgt dat de advertentie gepauzeerd wordt als hij gemiddeld 20 keer aan één persoon vertoond is.

Handig toch?

Hoe bespaar je tijd?

Door automatische regels in te zetten bij je campagnes, zorg je ervoor dat er op tijd wordt ingegrepen, en je je dus niet zorgen hoeft te maken wanneer je geen tijd hebt om je campagnes elk uur na te kijken. Je bespaart dus tijd én zorgen.

Conclusie

Als je deze 6 marketing automation tips nog niet zelf hebt uitgeprobeerd, direct doen! Er zijn zoveel manieren voor jou en je (nieuwe) webshop om tijd en geld te besparen, maar weinig ondernemers hebben een goed idee waar ze hun marketingbudget zouden moeten investeren.

automatisering zou je eerste marketing strategie moeten zijn.

Ik ben zeer benieuwd naar je eigen ervaringen met marketing automation. Laat het even weten in de comments, stuur mij een email of een berichtje via LinkedIn.

###

Over de auteur

Lina Andersson is zelfstandig Online Marketing Specialist in Amsterdam. Zij heeft veel praktische marketing kennis en ervaring met klanten uit meerdere branches, en vindt het erg leuk om samen te werken met startups en web shops. Ze combineert creatieve marketing ideeën die ze met precisie uitvoert, met actuele website data. Zo helpt ze bedrijven meer omzet te realiseren door slimme inzet van online marketing.

Wil je even sparren? Stuur mij een emailvraag hier direct een offerte aan, of voeg mij toe aan je netwerk op LinkedIn.